"РЕБ - наша сильна сторона": експерт здійснив порівняння українських та західних броньованих автомобілів.
Українці співпрацюють з партнерами для забезпечення постачання та адаптації австрійсько-іспанської бронетранспортної машини ASCOD на території України.
Голова найбільшого приватного виробника зброї в Україні "Українська бронетехніка" Владислав Бельбас поділився з УНІАН інформацією про інноваційні розробки та еволюцію українського військового виробництва, а також провів порівняння між вітчизняною та імпортною бронетехнікою.
Наприклад, він зазначив, що однією з переваг українських MRAP'ів, які забезпечують захист від мін і засідок, є їхня ефективність. Також він підкреслив, що існують аспекти, які потребують покращення. Зокрема, він відповів на запитання щодо важливості наявності засобів радіоелектронної боротьби на цих машинах.
"Однозначно наша перевага. У тих машин, які нам дає Захід, РЕБу від FPV-дронів взагалі немає. Ніхто такі системи там в автомобілі не інтегрує", - сказав він.
Експерт також провів аналіз бронювання. Він зазначив, що різні моделі мають свої специфічні рівні захисту. Проте, коли мова йде про MRAP, Україні, як правило, передають транспортні засоби з балістичним захистом відповідно до натівського стандарту STANAG-2. Це середній рівень захисту, оскільки всього існує три категорії. Захист українських машин цього класу є порівнянним.
"Однак досвід довів, що наш протимінний захист є на кращому рівні. У моделі "Новатор-2" офіційно встановлено клас захисту STANAG-2, що означає, що вона витримує вибух міни під колесами та днищем, еквівалентний 6 кг тротилу. Проте наші автомобілі демонстрували стійкість навіть при підриві на протитанковій міні з вагою 8 кг тротилу. Коли ми говоримо про 'витримували', ми маємо на увазі, що цілісність броньованого відсіку, де розміщений екіпаж, не була порушена, і люди не зазнали жодних травм. Нова модель "Варта" вже має посилений захист 3-го рівня, що перевищує стандарти конкурентів", - зазначив Бельбас.
За його інформацією, в Україні функціонують два основні виробники бронеавтомобілів - "Українська бронетехніка" і НВО "Практика", які можуть задовольнити переважну частину потреб армії, якщо замовлення будуть зроблені заздалегідь. Як підкреслив Бельбас, у такому разі ціни можуть бути на 20-30% нижчими, ніж у імпортних постачальників.
"За співвідношенням ціни та якості наші бронеавтомобілі суттєво переважають закордонних конкурентів. За цими критеріями та результатами експлуатації модель "Новатор-2" займає лідируючі позиції у своєму сегменті", - підкреслив керівник.
На бронеавтомобілі вітчизняного виробництва можна встановлювати різноманітні бойові модулі, включаючи турецькі, ізраїльські та українські, з різними видами озброєння, такими як ДШК, КПВТ та гранатомети. Як зазначив Бельбас, також доступні протитанкові комплекси від КБ "Луч", а також системи, розроблені для БМД (бойових машин десанту), які демонструють високу ефективність при використанні на легкоброньованій техніці. Він підкреслив, що українські бойові модулі почали встановлювати з 2023 року і вже зарекомендували себе як більш надійні у порівнянні з іноземними аналогами.
"Проте важливо усвідомлювати, що це коштовне задоволення, і модулі на різних автомобілях можуть варіюватися - залежно від вимог замовника. Додам, що ми розробляємо універсальну турель, яка має кріплення для чотирьох видів озброєння, але саму зброю зазвичай не встановлюємо - це робить замовник. У Міністерстві оборони зберігається багато кулеметів, тому саме їх встановлюють найчастіше," - зазначив керівник підприємства.
Водночас бувають виключення. Наприклад, на замовлення Нацгвардії "Українська бронетехніка" постачає бронеавтомобілі з кулеметами.
Він зазначив, що з огляду на переваги в сервісному обслуговуванні, вартості та надійності, українські бронеавтомобілі можуть конкурувати в питаннях бронювання. Крім того, Бельбас роз'яснив, чому в Україні є така велика кількість відмінних MRAP'ів.
"На жаль, це є нашим слабким місцем, що стало наслідком нехтування державою розвитком бронетехніки до початку повномасштабної війни. Така ситуація спостерігалася як до 2014 року, так і після. В результаті, ми змушені компенсувати нестачу бойових машин піхоти та бронетранспортерів за рахунок бронеавтомобілів. Росія, в свою чергу, також не розробила нові бойові машини піхоти чи бронетранспортери за роки, що минули після розпаду СРСР, а лише модернізувала старі моделі, хоча й мала значні запаси техніки ще з радянських часів", - зазначив експерт.
Він припустив, що росіяни, певно, плануючи напад на Україну, хоч якось бронетехніку закуповували та оновлювали. На жаль, Україна тоді це майже не робила. Тому потім вимушені були переорієнтуватися на бронеавтомобілі, бо їх виробництво простіше налагодити, ніж гусеничної техніки.
"До речі, ми активно займалися розробкою власної бойової машини піхоти. Ще в 2018-2019 роках наша команда брала участь у тендері Міністерства оборони з цього питання, проте, на жаль, проект було "заморожено". Але ми не забули про нього, адже мати власну БМП - це правильний стратегічний крок. Тому наразі ми паралельно співпрацюємо з нашими міжнародними партнерами, щоб забезпечити постачання та локалізацію австрійсько-іспанської БМП ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development), яка зараз виготовляється консорціумом під керівництвом General Dynamics European Land Systems (США)", - підкреслив Бельбас.
Нещодавно міністр оборони Німеччини Борис Пісторіус оголосив про надання Україні додаткових 12 гаубиць Panzerhaubitze 2000. За інформацією видання Stern, перші шість з них планується доставити впродовж найближчих двох місяців. Міністр підкреслив, що сухопутні війська не можуть ефективно виконувати свої завдання без надійної та оперативної артилерійської підтримки.
Також повідомляється, що Латвія надасть Україні бойові розвідувальні бронетранспортери. На даний момент, з метою безпеки, точна кількість не розголошується.