"Для людини важливо відчувати впевненість у власних силах": як Третя штурмова Білецького залучає добровольців.
Основною вимогою до кандидатів є наявність мотивації, бажання навчатися та прагнення до самовдосконалення. Інші аспекти успішного служіння забезпечить 3-тя ОШБр, пропонуючи якісну підготовку, необхідне спорядження, професійних командирів і дух братерства. У цьому матеріалі ми зібрали всю інформацію про процес набору до бригади: як він організований, які результати приносить та що варто знати новобранцю.
Третя штурмова бригада є найбільш численним та одним із найефективніших підрозділів Сухопутних військ ЗСУ. Її створення відбулося в лютому 2022 року під керівництвом Андрія Білецького та інших ветеранів "Азову". Спочатку підрозділ мав назву "Азов-Київ" і входив до складу територіальної оборони. У сучасному вигляді та під відомою назвою бригада функціонує з січня 2023 року. Під командуванням Білецького вона брала участь у звільненні Київської області, стабілізації ситуації на Запорізько-Маріупольському фронті, а також у деокупації правобережної частини Херсонщини. Бригада здобула національну славу завдяки запеклим боям за Бахмут, де завдала значних втрат російській 72-й окремій мотострілецькій бригаді та іншим ворогам. Третя ОШБр стала останнім підрозділом, що залишила Авдіївку, не дозволивши окупантам оточити українські війська.
Першим етапом є подача заявки на веб-сайті ab3.army. Наступним кроком стане отримання запрошення на співбесіду в одному з чотирьох рекрутингових центрів: Київ, Львів, Одеса або Дніпро. Не забудьте взяти з собою паспорт, ідентифікаційний код, військовий квиток або приписне (якщо є), а також документи про освіту (диплом або атестат).
Жодних повісток тут не роздають, дані в ТЦК не передають - усе добровільно. Як і при працевлаштуванні на роботу, рішення про подальшу співпрацю ухвалюють обидві сторони, рекрут може піти в будь-який момент.
Рекрути отримують рекомендаційний лист від своєї команди або передають інформацію для призову в свій районний територіальний центр комплектування. Вони проходять військово-лікарську комісію і протягом 2-3 тижнів чекають на відправлення до навчального центру. Працівники рекрутинг-центрів підтримують їх на всіх етапах, тому ризик бути направленим до іншої військової частини виключений.
Немісцевий підрозділ забезпечує своїх новобранців житлом під час проходження комісій. У цей же час рекрути проходять навчання. Наявність недосконалої фізичної підготовки не стане перешкодою: основна вимога на цьому етапі - це бажання стати частиною бригади та готовність працювати над покращенням своїх навичок.
"Усі навички здобуваються в процесі навчання. Початковий курс - загальна військова підготовка: поводження зі зброєю, медицина, тактика. Потім спеціалізована підготовка, можливе відправлення за кордон", - розповідає боєць 3-ї ОШБр Юрій із позивним Лофт. Він каже, що саме якісна підготовка і постійні тренування є запорукою збереження життя - втрати бригади найменші в порівнянні з іншими підрозділами.
Після завершення процесу оформлення новобранці проходять етап бойового злагодження у своєму підрозділі. Лише ті, хто досягнув потрібного рівня фізичної та психологічної підготовки, беруть участь у першому бойовому виході, оскільки успіх місії залежить від зусиль кожного з її учасників.
Штурмова бригада шукає не лише штурмовиків. Вакансії охоплюють широкий спектр спеціальностей. Чоловіки та жінки можуть приєднатися до бойових та тилових підрозділів. Серед необхідних професій — водії, кухарі, зварювальники, автослюсарі, електрики, діловоди та психологи. Повний список доступних вакансій можна знайти за посиланням. Щоб дізнатися про вимоги до кандидатів та рівень грошового забезпечення, слід залишити свої контактні дані — для кожної вакансії передбачена відповідна кнопка.
До рекрутів та цивільних осіб у бригаді ставляться з позитивом — тут немає жодних проявів дискримінації, адже всі, хто служить у добровольчому підрозділі, колись жили мирним життям. "Ми відкинули всі негативні аспекти, характерні для традиційної армії, взяли на озброєння тільки позитивні моменти і додали щось своє. Цей підрозділ створили прості хлопці. Ми не робимо різниці між "цивільними та військовими" — всі ми прийшли з цивільного життя і усвідомили, як можна ефективно вести бойові дії," — роз'яснює командир 3-ї штурмової роти 1-го штурмового батальйону 3-ї ОШБр, відомий за позивним Процент.
Рішення приєднатися до війська - складне та відповідальне, відмотати назад неможливо. Сумніватись у своїх силах, боятися не впоратись зі службою - цілком нормально, це притаманно для більшості людей. Щоб потенційні рекрути могли ухвалити рішення зважено, спираючись на обʼєктивну реальність, а не на емоції, Третя штурмова запустила унікальні формати: тестовий тиждень і буткемп. Випробувати себе запрошують усіх охочих.
Тестовий тиждень - це безкоштовний 7-денний вишкіл для чоловіків і жінок, які хочуть випробувати тіло і дух, зрозуміти свої сильні та слабкі сторони, визначитись із військовою сферою, в якій могли б бути максимально ефективними. Учасники вишколу здобувають базові військові знання, прокачують фізо, заглиблюються в атмосферу 3-ї ОШБр, знайомляться з досвідченими воїнами, отримують рекомендації від інструкторів щодо служби.
Після завершення вишколу жодних зобовʼязань перед бригадою учасники не мають і можуть повертатись до звичного життя. Утім, до 70% із них вибирають залишитися на службі у 3-й ОШБр, а ще більше - радять тестовий тиждень друзям. У середньому вишкіл проходять 240 осіб на місяць. Подати заявку на тестовий тиждень можна тут.
Буткемп - лайт-версія тестового тижня. Це квест-гра для цивільних, розрахована на два дні. Організатори обіцяють незабутній вікенд, наповнений атмосферою мілітарі-двіжу та бойових місій. Гру проводять професійні військові, тож цінні знання гарантовані. Гравці випробовують себе в ролі справжніх бійців, адже виконують завдання на основі реальних сценаріїв бойових дій: робота в тилу противника, штурм і відбиття штурмів, надання першої медичної допомоги, командна взаємодія. За участь у буткемпі доведеться зробити донат: гроші підуть на облаштування локації, закупівлю обладнання, харчування й трансфер учасників. Подати заявку можна тут.
У бригаді не розкривають усіх подробиць, тож ми поцікавилися особистими враженнями людей, які пройшли тестовий тиждень. Користувач соцмережі Х (Twitter) із ніком @formicking розписав свій досвід у треді. Вишкіл він проходив у травні цього року. Коротке резюме з його допису: "Рекомендую спробувати, навіть якщо не плануєте йти в бригаду чи мобілізуватися".
За його словами, 7-денна програма має такий вигляд: лекції-знайомства з бойовими командирами бригади, інструктаж і практика з такмеду, базове навчання поводженню зі зброєю, навчання тактики бою, лекції про FPV-дрони та вправи на симуляторі, лекції про вибір спорядження та засобів індивідуального захисту. Учасники вишколу тренувалися проводити евакуацію поранених, грали в симулятор на зразок лазертага і страйкболу - імітували штурмові дії, у вільний час - переглядали фільми.
Серед фізичних навантажень - багато бігу (зокрема в повному спорядженні та зі зброєю), смуга перешкод, відтискання, присідання, підтягування. За словами автора треду, фізо давалося важко: крепатура минула на 7-й день занять. Вишкіл завершився фізичним і теоретичним тестами й отриманням сертифікатів.
"Цей досвід виявився справді цінним. Хоча за короткий час занять навряд чи можна оволодіти всім, я вже навчився проводити неповний розбір та складання автомата, вмію накладати турнікет, маю базові знання зі стрільби та приблизно уявляю, що необхідно для фізичної підготовки. Мене вразили зустрічі з сержантами, які мають реальний бойовий досвід — вони пішли на війну з перших днів, пережили поранення або потрапили в полон. Вони суворі та вимогливі, проте ставляться до тебе як до рівного", - ділиться своїми враженнями @formicking.
Яскравою комунікаційною кампанією і креативними форматами навчання 3-тя ОШБр зруйнувала стереотипні уявлення про військову службу та загалом війну, показавши, що, попри все, і на ній вирує життя, є пригоди, радощі, справжня дружба. Рекрутинг у виконанні Третьої штурмової став золотим стандартом, він "зайшов" аудиторії, на яку і був розрахований, і навіть змінив сам підрозділ.
"Рекрутинг значно змінив нашу команду. Молоді спеціалісти приходять до нас – вони сповнені ентузіазму та знань. Вони розуміють, куди прямують, що очікують від нас, які завдання їм належить виконувати та як наша робота вплине на них... Система ефективно функціонує", - ділиться думками командир роти розвідки 3-ї ОШБр Роня.
У жовтні The Washington Post присвятив окремий матеріал рекламній кампанії "Я люблю Третю штурмову". Ви не могли не бачити цих бордів і банерів у своєму місті чи в громадському транспорті - рекламні площі військовим місцева влада надає безкоштовно. Кампанія збурила суспільство, поділивши його на фанатів і хейтерів, але досягла головної мети - не залишилася непомітною.
Реклама - лише один з інструментів залучення новобранців. Вриватись у Третю штурмову мотивують її бойові звитяги, авторитетні командири, сильний бренд, який має мільйонну армію прихильників і не тільки в Україні, а також відносна прогнозованість (наскільки це можливо на війні) власного майбутнього. Наприклад, у разі поранення фінансові витрати на лікування та реабілітацію бере на себе патронатна служба підрозділу.
В 3-й ОШБр вирішили зосередитися на медіа-просвітництві, адже вважають: чим більше людей будуть обізнані про справжні умови служби, опиратимуться на факти, а не на власні стереотипи, тим більше готові стануть приєднатися до військових лав. Адже саме відсутність інформації викликає страх.
"Можна зрозуміти, чому виникає страх у людей — це пов'язано з недостатком інформації та знань. Важливо забезпечити людині впевненість у власних силах, у своєму озброєнні та в товаришах по зброї. Лише так боєць стає частиною команди, а не просто безликою одиницею," - зазначає начальник штабу 3-ї ОШБр, який має позивний Ролло.
Як зазначили представники 3-ї ОШБр у розмові з журналістами WaPo, перша фаза рекламної кампанії принесла підрозділу від 150 до 200 заявок щодня. Загальну кількість нових добровольців бригада не розкриває з очевидних причин. Тут зазначають, що навіть якщо з 200 заявок вдасться залучити лише 20 бійців, це суттєве підкріплення, яке виправдовує всі зусилля, витрачені на промоцію.