Голова УРТЦс повідомив, що в найближчі два роки український ринок торговельно-розважальних центрів очікує на появу 570 тисяч квадратних метрів нових площ.


Згідно з повідомленням Максима Гаврюшина, голови Української ради торгових центрів (УРТЦ), обсяги пропозицій торговельно-розважальних центрів на українському ринку нерухомості можуть збільшитися на 570 тисяч квадратних метрів в період з 2024 по 2026 роки. Основний приріст очікується завдяки введенню об'єктів невеликої площі.

У 2023 році забудовники ініціювали реалізацію нових проєктів на заході. В основному це будуть невеликі торгово-розважальні центри, однак їх завершення не відбудеться у 2024 році - відкриття заплановане на 2025-2026 роки. Загалом планується 25 таких об'єктів, враховуючи нові проєкти та ті, що були призупинені на початку війни. Їхня загальна площа складе 570 тисяч квадратних метрів.

Він підкреслив, що на ринку спостерігається явна тенденція до переносу будівництва в західні регіони України, а також зростаючий інтерес до малих форматів, площею до 10 тисяч квадратних метрів. Протягом 2022-2023 років було введено в експлуатацію 16 об'єктів із загальною площею до 200 тисяч квадратних метрів, будівництво яких розпочалося ще до початку війни. Серед них 13 розташовані в західних областях країни.

До завершення 2024 року очікується відкриття трьох або чотирьох нових об'єктів, будівництво яких стартувало ще до початку повномасштабного вторгнення. У той же час, значні проекти в східних та південних областях, а також у Києві, переважно залишаються в стані призупинення.

"Серед найбільших торгово-розважальних центрів, які незабаром відкриються, виділяються Ocean Mall у Києві та два "Епіцентри" в Київській області. Декілька ТЦ матимуть площу близько 20 тисяч квадратних метрів, тоді як інші будуть меншими — до 10 тисяч квадратних метрів", - зазначив експерт.

Згідно з інформацією, наданою Гаврюшиним, на сьогоднішній день орендні ціни в торгових центрах все ще не досягли довоєнних показників. Вони коливаються в межах $24-25 за квадратний метр на місяць (без урахування ПДВ), в порівнянні з $32 за квадратний метр на місяць у 2021 році.

Водночас відвідуваність якісних ТЦ у центрі та на заході країни вже відновилася до довоєнних показників, хоча ще відстає від доковідного рівня: у 2024 році трафік на 10-15% нижчий, ніж у 2019, йдеться у повідомленні.

Показник товарообігу також поступово відновлюється після скорочення 2022 року на третину, зазначив Гаврюшин.

Якщо розглядати 2021 рік як базовий рівень у 100%, то у 2022 році торгові центри зазнали падіння на 30%. У 2024 році відставання в порівнянні з 2021 роком скоротилося до 15%. Це означає, що ринок ще не повністю відновився, хоча ця цифра є середнім показником. У центральних та західних областях, таких як Київ, Черкаси, Вінниця, Львів та Івано-Франківськ, торгові центри вже змогли відновити свої фінансові результати до рівня 2021 року.

Експерт зазначив, що українські бренди стають активнішими на ринку торгової нерухомості, хоча їхня частка, як і раніше, невисока. Так, брендів із п'ятьма і більше магазинами налічується близько 40, сукупно вони мають 600 торгових точок - близько 10% від загальної кількості модних магазинів. Водночас вітчизняні бренди гнучкіші за міжнародні і відкриваються в Дніпрі, Харкові та Одесі.

Related posts